dan bir makale
İsrail Yahudi toplumunun birbiriyle çelişen üç ayrı “İsrail kabilesi” var: Laikler, Ulusal-Dini ve ultra-Ortodoks.
Yahudi devletinin ana temeli olan Siyonizm sayesinde bu üç yapı İsrail’de Siyonizm’in etrafında açıkça birleştikleri görülüyor.
...............
https://www.jpost.com/Israel-News/Herzls-vision-as-a-celebration-of-Judaism-and-life-610613
Herzl'in Yahudiliği ve hayatı kutlaması olarak vizyonu
Herzl tarafından ekilen Yahudi dönüşümü tohumları ilk Herzl Çağdaş Siyonizm Konferansında açıldı.
..................
Theodor Herzl, muhtemelen Basel 1903'teki Altıncı Siyonist Konferansı sırasında İsviçre'nin Basel kentindeki Hotel Les Trois Rois'in balkonuna yaslandı.
1895 baharında, Siyonizm fikri zihninde yükselirken , Theodor Herzl , ölümcül bir ölüm korkusuyla vuruldu. Herzl kendi ölümünden korkmadı, onun yerine taşıdığı fetüsün korkusuydu - Siyonizm. Fikrinin büyüklüğünün yanı sıra, meyveye getirme konusundaki vazgeçilmezliğini de anlamıştı. Bu yüzden Herzl, Parisli bir bankada bir kasa kiralamak, notlarını saklamak ve sonra arkadaşı Arthur Schnitzler'e yer ve kodları içeren bir mektup göndermek için garip davrandı.
1895 baharının Herzl'i yaklaşık 4000 yıl önceki selden önce Nuh'a benziyordu. Nuh, gizli formülü, insanlığı kurtaracak gemiye taşıyan tek kişi olduğunu biliyordu. Ayrıca 2.000 yıl sonra, Nuh ve Herzl arasında yarı yolda olan Haham Yohanan Ben Zakai'ye paralellikler de çekilebilir. Kudüs, Avrupalı istilacı tarafından reddedilirken, Ben Zakai, yanan şehirden bir Yahudilik havası kurtardı ve Yavne'ye tekrar yerleştirdi.
Aslında, İncil'deki Yahudilikten (Musevilik 1.0) rabbinli Yahudiliğe (Musevilik 2.0) geçiş, Yahudi ulusunun her şeye rağmen sürgünde hayatta kalmasını sağladı. Ancak 19. yüzyılda Yahudiliği bağlayan bu mimari parçalanmaya başladı. Bir yandan sekülerleşme, bir yandan da eski Avrupa’nın Yahudiliğe karşı muhalefetinin yoğunlaşması Yahudilerin sürekliliğini tehdit etti. Herzl, Yahudiliğin dönüşmesi gerektiğini anlamıştı ve nasıl olduğunu biliyordu. Yahudilik copunu elinde tutuyordu!
Schnitzler'e yazdığı mektupta, Herzl, Paul Heyse'nin şiiri gibi hissettiğini yazdı: “Bir gecede kaybolabileceğinden endişeleniyordu / Çalışması henüz bitmedi.”
Neyse ki, Herzl kaybolmadı. Altı ay sonra Yahudi Devletini yayınladı ve ertesi yıl Yahudi dönüşümünün tohumlarını ekerek Birinci Siyonist Kongreyi topladı. Gerçekten de, Herzl'in fetüsü dünyaya bir işaret haline geldi ve en son yenilikler, teknolojiler ve fikirlerle insanlığı ilerletti.
Kendi üzümleri ve incir ağaçlarının altına tutturulmuş İsrailli şair ve sanatçılar gelişti. Bunlardan biri olan Yankale Galpaz, Heyse'nin kutupsal karşıtlığını temsil eden popüler bir İsrail şarkısı yazdı: “Ve yolun sonu geldiğinde / Hayatımı barış içinde kilitleyeceğim / Ve yeni bir genç ve canlı şarkı söylenecek: Hallelujah. ”
İnsanlık, Heyse'nin karamsar ucu ile Galpaz'ın sadık ucu arasında bir aralıkta dolaşıyor. Çok şey başarmış olan İsrailliler, doğal olarak iyimser sona doğru yöneliyorlar.
Geçtiğimiz ay, Herzl’in mezarı yakınında düzenlenen ilk Herzl Çağdaş Siyonizm Konferansı’nda, Herzl’in Siyonizminin başarısı tartışmalarının yanı sıra bu tür şaşırtıcı başarılar sergilendi. Patriğini, öğrencilerinin başarısı üzerine güncelliyor gibiydik.
Schnitzler'e yazdığı mektupta, Herzl, Paul Heyse'nin şiiri gibi hissettiğini yazdı: “Bir gecede kaybolabileceğinden endişeleniyordu / Çalışması henüz bitmedi.”
Başbakan Benjamin Netanyahu , “ Kudüs Postası'nın Herzl 2019 Dergisi ” nde yaptığı konuşmada , “Herzl'in vizyonunu aştık” dedi . Herzl’in kendisi de bu başarıyı öngördü: “Daha düşük bir aşamaya geri dönmeyeceğiz, daha yüksek bir seviyeye çıkacağız.”
SUCH Konferansta birden fazla şekilde daha yüksek bir durum ortaya çıktı. Basel’deki ilk Siyonist Kongresi’nde Herzl, delegesi Fransız Beaujolais’in yaptığı şarap seçimiyle alay ediyor gibiydi. Yaklaşık 120 yıl sonra, İsraillilerin bu kadar güvenli oturdukları asmalar, kör şarap tadımı yarışlarında Fransız şaraplarını sık sık yenen süper İsrail şarapları veriyor. Gerçekten de, ilk Herzl Çağdaş Siyonizm Konferansı'na katılan delegeler daha yüksek bir şarap seviyesine sahipti: İsrail şarabı. Bu arada, Avrupalılar, İsrail şarabının İsrail olmadığını iddia ederek komik olarak bu gerçeği çürütmeye çalışıyorlar.
Herzl ve Siyonizm hakkındaki saçma iddialar, İsrail şaraplarının kökeni ile sınırlı değil. Konferansta, Siyonizm'in önde gelen tarihçilerinden ikisi Prof. Anita Shapira ve Prof. Shlomo Avineri, Herzl'in gerçekten bir Yahudi devleti kurma niyetinde olmadığını söyleyen “yeni tarihçiler” tarafından teorileri reddetti. Bugün diğerleri, Herzl'in dini yaşam tarzlarını reddettiği iddialı iddiasını dile getiriyor.
Aksine, Herzl, Siyonizmin Yahudiliğin dini yönüne zarar verebilecek hiçbir şey yapmayacağına sürekli olarak güvence verdi. Bir Cumartesi sabahı birden fazla sinagogda birleşen binlerce ultra-Ortodoks havasının görülmesi aslında Herzl'in mirasının güçlü bir kanıtıdır. Tıpkı Kibbutz’dan seküler bir Yahudi olan Galpaz’ın Tanrı’yı “Hallelujah” şarkısı ile övmesi gibi, ultra-Ortodoksları da kendi dualarıyla övüyorlar.
Cumhurbaşkanı Reuven Rivlin, Herzl’in İsrail’i hem Yahudi hem de demokratik olarak gördüğünü vurgulayarak, konferansta yaptığı konuşmada Herzl’in Siyonizminin Yahudi doğasını vurguladı.
Cumhurbaşkanı, “İkisi arasında bir çelişki yok” dedi. Gerçekten, Herzl, Siyonizmi Yahudileri birleştirecek bir ideoloji olarak görüyordu. İlk Siyonist Kongresi'nin hemen öncesinde, o “Siyonizm imkansız önce kabul edildi şey Kanuni elde etmeyi başardı Zaten.: En muhafazakar ile Yahudiliğin en modern elemanları arasında sıkı bağlantı” kaydetti
Bazı 120 yıl sonra böyle birlik İsrail’de Siyonizm’in etrafında açıkça görülmektedir. İsrail Yahudi toplumunun birbiriyle çelişen üç ayrı “İsrail kabilesi” nden oluştuğuna dair bir yanlışlık var: Laikler, Ulusal-Dini ve ultra-Ortodoks. Her toplumda, anlaşmazlıklar ve farklı yaşam biçimleri var, ancak İsrail devleti, Yahudi devletinin ana kayası olan Siyonizm sayesinde en birleşmiş olanlardan biri.
Bazıları için, Siyonizm, diğerleri için seküler olan dini ifadeleri teşvik eder. Bazıları için, bu hakarettir, ve diğerleri için, haredim gibi, fiilidir. Sağlam ve tutkulu tartışmaları mümkün kılan Siyonist ideolojinin bu gücüdür.
Herzl, Siyonizm'i şu şekilde tasarladı: “Çünkü herkes Vaat Edilen Toprakların bir parçasını kendine alacak. Bu, kafasında, diğerinde, elinde, üçte birinde, tasarrufunda. Vaat Edilen Toprak, taşıdığımız yer. ”
İsrail’in hayatını kurtaran motosikletindeki gönüllü bir tıbbi gönüllü; İsrail'i savunan Ulusal-Dini bir asker; insanlığı ilerleten düşünülemez yenilikler üreten seküler bir bilim adamı - bunların hepsi Herzl'in Siyonizminin enstantanesi. Sektörel çizgilerin bulanıklaşması ve İsrail deneyimlerinin çapraz tüketimi, Herzl'in sözlerinin altını çiziyor: “Biz bir kişiyiz.” Bu, ultra-Ortodoks kalırken, seküler İsraillilerin yanı sıra askeri ve yüksek teknoloji sektöründeki haredimin artan katılımını da içeriyor ” laik kalarak dini tecrübelerin artan alakart tüketimi (“datlaflar”, bazen dini).
Nitekim, Herzl sayesinde, Siyonizm (Musevilik 3.0) Yahudiliği, rabbin Yahudiliği'nin (Musevilik 2.0) daha önce yaptığı gibi dinsel bir biçimde bağlayan ve Musevilik Museviliğinin (Musevilik 1.0) bundan önce yaptığı mimari yapıya dönüşüyor.
İlk Herzl Çağdaş Siyonizm Konferansı, Herzl'in mezarına birkaç metre göz atmak ve bir şey söylemek için güçlü bir dürtü sağladı: “Teşekkürler!”
Aksine, Herzl, Siyonizmin Yahudiliğin dini yönüne zarar verebilecek hiçbir şey yapmayacağına sürekli olarak güvence verdi. Bir Cumartesi sabahı birden fazla sinagogda birleşen binlerce ultra-Ortodoks havasının görülmesi aslında Herzl'in mirasının güçlü bir kanıtıdır. Tıpkı Kibbutz’dan seküler bir Yahudi olan Galpaz’ın Tanrı’yı “Hallelujah” şarkısı ile övmesi gibi, ultra-Ortodoksları da kendi dualarıyla övüyorlar.
Bazı 120 yıl sonra böyle birlik İsrail’de Siyonizm’in etrafında açıkça görülmektedir. İsrail Yahudi toplumunun birbiriyle çelişen üç ayrı “İsrail kabilesi” nden oluştuğuna dair bir yanlışlık var: Laikler, Ulusal-Dini ve ultra-Ortodoks. Her toplumda, anlaşmazlıklar ve farklı yaşam biçimleri var, ancak İsrail devleti, Yahudi devletinin ana kayası olan Siyonizm sayesinde en birleşmiş olanlardan biri.
.
Yazar, Siyonizm, Avrupa ve küresel meselelerdeki eğilimleri analiz ediyor. Amerika-İsrail Dostluk Birliği yönetim kurulu üyesi ve AIFL düşünce kuruluşu başkanı. Makalelerinin daha fazlası için Europeandjerusalem.com adresini ziyaret edin .
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder